søndag 30. oktober 2011

Slektsforskerdagen 2011 i Tønsberg

I går (lørdag 28. oktober) gikk DIS-Norges årlige arrangement, Slektsforskerdagen, av stabelen. Dette er noe som arrangeres i alle fylker og må vel kunne kalles foreningens storsatsing på det lokale plan. 40 arrangementer var forhåndsanmeldt - det må være en rekord så langt!

Selv holdt jeg meg i Tønsberg bibliotek, som var der hvor DIS-Vestfold holdt sitt hovedarrangement. Foruten der hadde også DIS-Sande, DIS-Sandefjord og DIS-Larvik sine arrangementer - veldig bra til å være landets minste fylke!

Så til Tønsberg. Anne-Lise og jeg troppet opp ca 45 minutter før det hele åpnet og da var "sjauerne" allerede godt i gang. Bra forberedt var det og med bord og stoler klare til hver stand med plakater om hva vi hjalp til med. Jeg fikk meg en liten nedtur fordi laptop'en rett og slett ikke ville starte opp, Henning så på den og sa den virket helt død :( Etter nærmere sjekk var heldigvis ikke disken ødelagt men resten ville ikke funke. Men Frank tro til med en ekstra laptop som jeg fikk låne - tusen takk Frank!!

Det var 3 foredrag i løpet av de 5 timene vi holdt på, alle veldig godt besøkt. John snakket om det å starte med slektsforsking, Frank tok for seg en innføring i Brothers Keeper og Steinar Sæther hadde foredraget "Nordmenn i latinamerika fra 1820-1940".

Frank snakker om Brothers Keeper

Det var endel stands rundt om i lokalet: Susann satt med svenske-søk:


Lars, Else Sofie og Torun hjelper her til med generelle søk i Norge pluss i USA:



 Inne på datalab'en satt Rune og Anne-Lise klare til dyst, her hjelper de hver sin mann.


Jeg hadde stort sett besøk hele tiden og fikk hjulpet til med endel generelt om slektsforsking. Egentlig sa min plakat at jeg skulle snakke om Legacy, men det var mest generelle ting folk var ute etter. Jeg fikk nok likevel uttrykt til et par stykker som hadde sitt eget løsbladsystem at et slektsprogram er et must, ellers mister man fort oversikten. Og ikke minst: Kilder Kilder Kilder!!

Så ble dagen avsluttet på Peppes med pizza til alle oss som var med å fikk dette arrangementet i stand.

Ingen kommentarer: