søndag 31. mai 2009

Flott tur til Mangenskauen!

Da er det på tide med en oppfølger til innlegget jeg skrev tidligere.

For noen uker siden ble jeg oppringt av Oddbjørn som via sin sønn hadde funnet ut at jeg hadde slekta deres på mine slektssider. Det var da snakk om Kristoffer Sørensen som jeg fant gravstøtta til på Rakeie Gravplass på en tidligere tur til Nes på Romerike.

Bildet viser slekta til Oddbjørn innskrevet i familiebibelen på Nordre Rakeie.

Vi snakket litt rundt denne slekta hvor jeg sier at jeg nok ikke har noen tilknytning. Saken er at den gravstøtta sto på denne gravplassen hvor det også står en bautastein med min manns slektsnavn, Skillinghaug, innskrevet.

Ihvertfall - jeg registrerte Kristoffer Sørensen i basen min for det er nemlig en link til Skillinghaug, om ikke så veldig nært. Slektsprogrammet mitt forteller meg at Kristoffer Sørensen er gubbens oldefars søsters manns datters manns farfar...puuuh!

Da jeg nevner dette fikk nok Oddbjørn litt hakeslepp trur jeg (syns jeg så det gjennom telefonen...hehe). Han har nemlig nøkkel til denne plassen hvor min svigerfar er født og kunne gjerne vise oss plassen!

Derfor ble det da en tur til Nes i går. Anne-Lise og jeg (som er omtrent like slektsforskergale) tok med oss gubbene våre på tur, det er jo deres pappa som er født der oppe langt inni skauen. Turen ble mer enn vellykka - vi ble tatt imot med åpne armer av Oddbjørn og Laila på Nordre Rakeie og traktert med både mat og kaffe og mange artige historier! Tida flyr fort i godt lag så vi måtte se å få starta på omvisningen.

Først en tur nedom gravplassen, så bar turen videre til Skillinghaugplassen.

Her står Kåre og Bjørn på farsplassen sin.

Så utrolig flott og velholdt!! Plassen eies nå av en som bruker dette som landsted og Oddbjørn hadde fått lov å ta oss med dit for å vise den fram.

Vi fikk høre at det nettopp hadde vært innbrudd der, men dette var nå rydda opp i. Tenk å dra sååå langt til skogs for å stjele med seg noen verdier...

Alt i alt en flott tur som ble til kun via tilfeldigheter!

3 kommentarer:

Laila N. Christiansen sa...

Såååå flott!! Jeg fikk litt gåsehud her jeg!

Synnove sa...

Höres kjempeflott ut og skjönner at Dere hadde en god tur

Anne-Lise sa...

Takker for en helt utrolig flott tur, og hyggelig selskap.