lørdag 6. februar 2010

DIS-hjelp på biblioteket

I DIS-Vestfold er vi en liten gjeng som av og til treffes på bibliotek til en kaffe og litt uhøytidlig prat. For et par uker siden befant det seg et sånt treff på biblioteket i Tønsberg, men dit hadde ikke jeg mulighet til å dra. Så snakka jeg med Willy en dag og fortalte at jeg skulle jobbe på biblioteket i Holmestrand lørdag, altså i dag. Han hev seg rundt og sendte en invitasjon på epost, men fikk negativt svar fra flere (nå kan dere angre nå!)

På bildet ser du Rolf, Richard og Willy

Ihvertfall - Willy og Rolf fra DIS-Vestfold dukka nå opp, jeg hadde lovt de kaffe hvis de kom og de hadde med wienerbrød! Ikke lenge etter kom biblioteksjef Richard innom i et annet
ærend, men spurte meg samtidig om tips til å lete etter morfaren som dro til Alaska via USA.

Leting i USA er ikke jeg veldig god på, dessuten trenger man abonnement på Ancestry for å fomme til feks. census (folketellinger) der borte, noe jeg ikke har. Men - dette visste jeg at Willy hadde! Så jeg presenterte herrene for hverandre og utfordret  Willy til å hjelpe "sjefen" :)

Willy kasta seg rundt og søkte på Ancestry, men fikk ingen brukbare treff etter flere forsøk. Så kom han på den glimrende ide og prøve DISchat! Der er det jo ofte god hjelp å få! (Smart tenkt Willy ;) )

Som sagt så gjort - ut på DISchat og spørre etter hjelp. Så fikk han demonstrert litt chat for Richard og, trur han ble litt imponert faktisk!

Og til alt hell, Laila som har USA-søk som sitt spesialfelt var tilstede og rede for litt slektshjelp! Jeg legger ved loggen fra dialogen på chat så kan du selv se :D (Tillatelse til å publisere loggen har jeg selvfølgelig)

En super nytte av DIS-Norges egen chatteside for slektsforskere!!

Ingen kommentarer: