lørdag 26. november 2011

Redaktørseminar med kulturvernforbundet

I går var jeg med på et seminar med Norges Kulturvernforbund, et seminar rettet mot redaktører av nettsider og medlemsblader i medlemsorganisasjonene til kulturvernforbundet.
De fleste av oss utfører en rimelig ensom jobb hvor vi sitter og jobber på hver vår tue, så samlinger som dette setter vi stor pris på. Selv er jeg redaktør for DIS-Oslo/Akershus sitt medlemsblad: DISputten, noe jeg har vært siden 2007.

Agendaen på dette seminaret var "Sosiale medier som møtested og formidlingsarena for kulturvernorganisasjonene" og det var flere foredragsholdere som skulle si noe innen for dette temaet.

Leder i Norges Kulturvernforbund, Jørg Eirik Waula, ønsket oss velkommen og vi tok en presentasjonsrunde.

Jeg legger ut noen bilder fra foredragene, men disse er beklageligvis noe uklare. Sånn blir det når man sitter bakerst i rommet med et lite digitalkamera...burde nok hatt med speilrefleksen.

Louise Brunborg-Næss fra Kulturvernforbundet åpnet ballet og ga oss en innføring i sosiale medier og bruken av disse. Facebook er nok den mest brukte i både privat og faglig sammenheng mente hun, ikke overraskende for min del. Hun var også innom flere sosiale medier som Twitter, Flickr og Origo m.fl., hver til sin bruk!


Så var Marianne Wiig fra Lokalhistorisk Institutt i ilden og fortalte om Lokalhistoriewiki
Hun fortalte og om andre wiki-sider innafor kultur-sektoren og var også innom Wikipedia.
Hva er Wiki? Wiki kommer fra det hawaiianske ordet wiki og betyr rask, hurtig. En Wiki betyr at alle kan redigere innholdet på sidene. Wikipedia er et sammensatt ord av wiki (hurtig) og enclypedia (leksikon).
Lokalhistoriewiki kan man derfor forestille seg hva er, et nettbasert leksikon om lokalhistorie.

Torill kom så på banen og fortalte om "Bruk av digitale kanaler i kommunikasjon med medlemmer og omverdenen". Hun var innom ulike måter for en leder å kommunisere med medlemmene på og har landet på det å skrive en lederblogg, hvor hun har innlegg hver dag. Å kommunisere via et medlemsblad med en trykketid på flere uker og som kommer ut 4 ganger i året kan neppe kalles "ferskvare".


Nina fra DIS-Norges styre samt LO-media og Fagpressenes redaktørforening hadde foredraget: "Om redaktørrollen i sosiale medier". Hun tok  for seg redaktør-plakaten, reklameplakaten og vær-varsom-plakaten og pressens faglige utvalg, et klageutvalg oppnevnt av presseforbundet. Hun presiserte viktigheten av å være varsom med hva som publiseres, om det er i tidsskrifter eller på nettsider. Spesielt det med å publisere bilder av personer som ikke har gitt samtykke må vi unngå. Vi ser at mange, spesielt på facebook, publiserer bilder av ungene sine og andres unger pluss fra situasjoner man neppe hadde (eller burde) godkjent hadde man fått spørsmålet. Så oppfordringen må bli: Vær varsom med hva som publiseres både skriftlig og av bilder!


Til slutt hadde Louise en gjennomgang av hvordan man kommer igang på Twitter, men dette fikk ikke jeg med meg før jeg måtte fyke til toget.

Alt i alt et bra seminar - ikke minst å treffe andre som driver med det samme som en selv!

Ingen kommentarer: