tirsdag 29. november 2011

Slektsiden er oppdatert!

Endelig fikk jeg oppdatert slektsiden jeg har lagd!
Fra tid til annen plundrer jeg med å laste opp, men nå gikk det glatt som bare det :D

På hovedsiden ser du en liten liste over de sist oppdaterte:


...og jeg skal her si litt om hvordan jeg fant fram til dåp og dødsfall på den øverste av dem, Hans Halstensen.

Jeg begynte å se i kirkebok for Asker på den opplysningen jeg hadde registrert på han, nemlig at han skulle vært døpt der 4. oktober 1799 i Asker. Denne opplysningen hadde jeg funnet i FamilySearch for flere år siden. Jeg hadde og notert meg at det i vielsen (nr 71) sto at Hans var fra Maridalen så her var det noe som ikke stemte... Ofte står det oppgitt bosted ved vielsen og ikke fødested, men jeg kastet meg over kirkeboka for Asker siden det var der jeg mente han var født
 Vielsen fra FamilySearch

Men der var han ikke...hmm...tilbake til FamilySearch.

Ved nytt søk der fant jeg riktignok 4 treff med samme navn hvor 3 av treffene var samme kar pluss en som nok var er en annen: 
Hans født 1/1-1797 i Bærum
Hans født 4/10-1799 i Asker
Det var nok den siste her jeg hadde tenkt var "min mann".

Ved nærmere ettersyn på den øverste fant jeg ut at dette måtte jo være han jeg var ute etter! Her fikk jeg fram hustruens navn, deres vielse og til og med hans foreldre! Hustruen hadde jeg fra før, vielsen hadde jeg og funnet så her må jeg ha gjort slett arbeid for flere år siden! 

Da var det å gå til kirkeboka for Bærum (Asker på den tida) og se etter Hans sin dåp  i 1797 og ikke i 1799 - og den var enkel å plukke ut så lenge jeg hadde dåpsdatoen fra FamilySearch.
Dåpen fra FamilySearch


Så søkte jeg mer på FamilySearch for å se etter når han døde, ihvertfall året og helst stedet han bodde på. Og da finner man både begravelsesdato og kirken seremonien var i!


Nok en gang enkelt å plukke den fram i kirkeboka!

Og hvorfor greide jeg meg ikke med funnene i FamilySearch?
Jo, av den enkle grunn at dette er en base som hvem som helst kan sende inn sine ting og det blir publisert som det kommer inn, altså ingen kvalitetssjekk. Man må ta denne basen for det det er, nemlig en god hjelp på veien for å finne rett kilde i kirkeboka. Jeg har funnet endel feil i FamilySearch - men veldig mye er riktig. Så den har spart meg for mye tid som jeg ellers hadde måttet brukt på å leite side opp og side ned i kirkeboka.

En uvurderlig nettside å søke i hvis man er usikker på datoer og steder!
Ja man kan finne andre slektsrelasjoner og hvis man er heldig, så som barn og foreldre - så bare prøv - kanskje du er heldig og?



Ingen kommentarer: