tirsdag 10. juli 2012

Holmestrand Museum

For mange er nok museene i vårt langstrakte land altfor undervurdert blant den meninge mann (kvinne) i gata. Forleden var jeg innom vårt lokale museum her i Holmestrand sammen med gubben (hans andre tur dit), kusine Laila (hennes første tur dit) med hennes Helge (som er fra Telemark og helt unnskyldt...hehe). Jeg har vært der noen få ganger selv om jeg er innflytter, så jeg er litt unnskyldt ;)

Oppfordringen er uansett, spesielt til lokalbefolkningen her, ta en tur på museet nå i sommer!
De sier selv på sin nettside: I sommer vil museet være åpent hver søndag fra kl 12-15

Nuvel, vi var en tur nedom og ble møtt av en blid og imøtekommende Marit Maurstad som satt klar til å ta i mot alle besøkende. Leder i museumsforeningen (hvor jeg selv er medlem) Tom Amundsen var også der.

Vi gikk rundt fra rom til rom og jeg tok endel bilder som jeg legger ut her (med tillatelse av Tom):

Thomas Bache-Gabrielsen ble født i Holmestrand, nærmere bestemt på Leira.
Hans historie fra Holmestrand til Cognac får du på Holmestrand Museum.


Samurairustning fra Karatsu i Japan. Dette var en gave til kaptein Johan Rafen i 1897.
Rustningen var den gang ca 200 år gammel


Kanskje noen av våre forfedre ble trillet i en sånn barnevogn?


Barken Bothnia bygget i St. Martin i USA i 1871. Abandonnert i Atlanteren 1902.


Landets første keisersnitt ble foretatt av en lege fra holmestrand, riktignok ikke vellykket - men likevel!
Vi snakker her om året 1843 og om en kvinne som hadde ligget med veer i 5 døgn!


Skipet Havmø

Diverse ting og tang



Ingen kommentarer: