lørdag 29. juni 2013

Tips fra Lailas slektsblogg sparte meg for mye arbeid!

Sånn litt innimellom andre gjøremål blir det litt tid til egen slektsforsking.
I Legacy, slektsprogrammet jeg bruker, kan man søke opp ulike lister utfra hva man vil jobbe med.
For litt siden lagde jeg meg en "fysj-på-seg-liste", nemlig en liste over personer jeg ikke har noen kilde på.
Listen ble lengre enn jeg trodde!

For å hente fram en sånn liste i Legacy klikker du på Søk (forstørrelsesglasset) i menylinjen:


Deretter velger du arkfanen "Manglende kilder":

Da kommer det opp en side hvor mye kan krysses av, jeg valgte den øverste:
Alt (betyr at det ikke er noe som har en kilde)
Deretter klikk på Lag liste - og man får opp alle personer uten kilde

Mange av personene i min liste gjelder nålevende, som jeg uansett ikke publiserer på min slektsside. Men det er også personer jeg har opplysninger om, men ingen kilde...
Hvor kan opplysningen komme fra??

I dag tok jeg for meg Johan Edvart Jensen født 29.03.1880 i Oslo. Men hvor i Oslo, nei det hadde jeg ikke den ringeste anelse om...
Da blir det noen søk på FamilySearch, hvor jeg fant dåpen til rett kar - men ingen opplysninger om kirke, kun Oslo (så det er nok der jeg har opplysningenen fra) ...hmm...

Da kom jeg på - Laila hadde jo blogget om hvordan finne kirker i Oslo på treff man fikk på FamilySearch!
Jeg iler til Lailabloggen og skroller nedover, huska jo ikke helt når dette innlegget som jeg trengte var fra.


Da legger jeg merke til noe jeg egentlig visste - du verden så mye nyttig det er på den bloggen!! Ja jeg vil faktisk påstå at Lailas Slekt og Slikt er den mest nyttige slektsbloggen, av de jeg følger!

Av de siste innleggene hennes kan nevnes:
Datoer til besvær... (norsk og amerikansk datoformat)
Feil i kirkebøkene
En slektsforskers ansvar for eget og andres liv på nett ...


så var det innlegget jeg ville finne:
FamilySearch og kirker i Oslo

Der fant jeg det jeg var ute etter! Nemlig å finne hvilken kirke i Oslo mitt treff i  FamilySearch var fra, ved å søke opp filmnummeret. (Les innlegget på bloggen hennes om fremgangsmåten)

Jeg fikk opp 2 mulige kirker:


Da var der raskt å søke opp rett dåp, siden jeg hadde dåpsdatoen.
Dette sparte meg for masse leting i Oslos kirkebøker!

Så min anbefaling til alle slektsforskere er - følg med på Lailas "Slekt og slikt" og andre nyttige slektsblogger!

Ingen kommentarer: