onsdag 3. desember 2008

Biblio-jobbing

Etter en laaaang dag i Oslo i går var jeg igrunnen klar for en fridag i dag...men det ble bare fri helt til kl. 10 i dag morres....eeeh...formiddag kanskje? Da fikk jeg nemlig telefon fra Kari på biblioteket - de var litt i beita i dag pga sjukdom. Så lenge jeg har fri og ikke har andre planer syns jeg det bare er hyggelig med en dag på biblioteket egentlig.

Så jeg fikk i meg frokosten litt kjapt, fikk årna meg og dro ned til lilleby sånn at jeg var der til kl 11 når dørene åpnes sånn på en helt vanlig onsdag ;) I dag skulle jeg jobbe sammen med Birger, en hyggelig unggutt med "oksering" i nesa (som forsåvidt Nina og har hatt; evt har).

Veldig koslig på biblio altså, men akk sååå stille...
Hyggelig var det da at Hege tok seg en tur innom, hun hadde noen bygdebøker hun ville ha så da bestilte jeg dem. Biblioteket her har et pittelite lokalrom - nærmest en miniutgave av et lokalrom vil jeg nesten si.

Der er det lokalhistoriske bøker, en PC på nett og printer. Så står det en mikrofilmmaskin der inne som nesten ikke er i bruk lenger. Veldig bra at dette lille overfylte bilbioteket avser et eget - om enn veldig lite - rom til lokalhistoriske bøker!
På bildet ser det egentlig ut som rommet er totalt fritt for bøker, men det skjuler seg altså noen bokhyller bak på begge sider av døra.

På denne døra inn til lokalrommet henger det en plakat som kan fortelle at Leif er tilgjengelig 2 dager i uka for de som måtte trenge hjelp til slektsgransking. At det blir fokusert såpass på dette må nok jeg delvis ta skylda for, da jeg begynte å jobbe her for endel år siden var nok holdningen en helt annen. Da ble det nesten ledd litt av når jeg nevnte ordet Slektsgransking. Men etterhvert ble nok dette området tatt mer og mer seriøst - og godt er det!!

Ingen kommentarer: