søndag 6. januar 2008

Kilder, regging, og svenskehjelp...og litt vær...

Dagen i dag har bestått av disse tingene (i store trekk):

Kilding...
Nå som de skanna kirkebøkene er ute er det masse jobb å gjøre. Jeg har brukt FS (FamilySearch) en del i min leten etter slekt og nå er tiden kommet for å sjekke dette opp mot originalkilder. Siden jeg i min registrering lagde en egen kilde for disse er de enkle å søke opp i Legacy. Jeg har nå en sånn liste å jobbe med - foresvever meg at det er en "evighetsjobb" -lista er på drøyt 400 navn!
Men - jeg tar det litt innimellom andre ting - så jeg blir vel ferdig en gang...

Regging...
Med regging mener jeg her registrering av Folketelling 1923 for Oslo - populært kalt KraFT 1923. Dette er og noe som jeg gjør litt innimellom slaga - akkurat nå jobber jeg med Fauchaldsgate. Det er utrolig å se hvor trangt mange bodde - barnerike familier på 1 eller 2 rom og kjøkken. En annen ting jeg legger merke til er hvor mye tilflytting det var til hovedstaden på den tida - det er flere av dem enn innfødte Oslo-borgere faktisk.

Svenskehjelpen...
Ja så var det svenskehjelpen da. Jeg sa tidligere at jeg ikke hadde svensk slekt - men i dag dukka det opp en inngift. Og jeg som ikke abonnerer på de svenske kildene da gitt...hmm...
Hva gjør man ikke da - jo tilkaller den svenske hjelpen som er å oppdrive på DISchat selvfølgelig! Der har vi flere stykker - de mest ivrige er nok SynnøveM og SusannS. (Ta gjerne en titt på Susanns blogg - der er det mange tips om de svenske kildene!)
Synnøve fant foreldrene til min Augusta i Husforhörslängder og et soldatregister - mens Susann fant dåp og utflytting i kirkebøker. En utrulig rask og nyttig hjelp!!
Takk for hjelpen flickor!!

Snø - snø - snø - snø....
Ja i dag kom visst vintern...igjen - til stor ergrelse særlig for gubben som har jobben med å få den vekk fra gangvei og parkering. Han sukka og oja seg hver gang han gikk forbi vinduet - trur ikke han gleder seg veldig til i morra og snømåking. Noen kjempemengder er det vel ikke enda - men mer enn nok å håndtere. Før ønska jeg snøen velkommen - med små unger i huset og jobb i barnehage var grønn vinter en prøvelse egentlig. Ja en skitur hendte det jeg tok oppi lysløypa rett ved og.
Men nå - syns jeg snøen bare er i veien - pen å se på riktignok - men thats it. Så nå håper jeg egentlig den blir liggende når den først er ferdig måka - men det holder med det vi har fått!

Kan jo vise et skrekkeksempel av arten under her. Bildet er tatt for 2 år siden da vi hadde rekordmye snø:


Joda - det gule i bakgrunnen er faktisk huset vårt. Men - jeg håper virkelig vi slipper sånne mengder i år!

2 kommentarer:

TorillJ sa...

Kilder. Ser at du har system for kilder og gjort det slik at du kan finne tilbake og jobbe med dem. Er dette noe du kunne utvikle til et innlegg på nybegynnerkurs?

Liv Ofsdal sa...

Vi får se sjef ;) Det er ikke bare "mitt" kildesystem egentlig - men noe Laila og jeg har utarbeida sammen :)