tirsdag 29. januar 2008

Leten etter slekt

Den ikke nålevende slekta






I dag ble det en tur på arkiv for å se etter egent slekt. Det er altfor sjelden for tida!
Min tid går mer til jobb og forening (les: DIS-Norge) enn forsking på egen slekt.
Så - det var ekstra koslig med en tur til Statsarkivet på Kongsberg (SAKo) sammen med slektning Laila.
Jeg vil vel påstå at SAKo har blitt vårt yndlingsarkiv!
Det er ikke så stort og virker mye roligere og mer "nært" enn Riksarkivet. Det ytes flott hjelp der og . Siden de ikke har så mye besøk som større arkiv har de nok mer tid når de blir spurt om hjelp.
Men - noen funn ble det ikke på meg denne gangen - kun noen avkreftelser, men det er jo nyttig det og! Jeg jobba mest med sjømannsruller fra Brevik i Telemark - men altså uten å finne noe...

For et par år siden var vi mye på arkiv - det ble periodevis nesten ukentlig. Vi har en felles linje i blandt annet Hole i Buskerud og da er Kongsberg et naturlig valg siden de har kildemateriale fra Vestfold, Buskerud og Telemark. Dette var jo før de skanna kirkebøkers tid så arkiv var et must for å se i disse kildene. Skikkelig artig å jobbe sammen med andre om felles slekt!!

Den nålevende slekta
Så etter endt arkivtur tok jeg en omvei hjem til Holmestrand - via Drammen. Der besøkte jeg min mor som er på sykehjem for demente. Fredholt. Min mor har hatt denne sykdommen i noen år nå så vi har hatt mange ups and downs - men nå er hun veldig fornøyd der hun er. Det ikke minst takket være dette supre sykehjemmet!

Fredholt er en liten institusjon som tar vare på hver enkelt pasient på en utrolig flott måte selv med få ressurser. De fokuserer mye på sang og musikk og syns at sånne ting er viktig selvom det er glemt nesten før stunden er over. De sier det er viktig med øyeblikksopplevelser og at de demente har en fin og god stund der og da. En virkelig flott holdning syns jeg!

Så var det hjem til Holmestrand hvor jeg møtte sønnen som MÅTTE sende en viktig faks i dag! Og da stiller gamlemor villig opp selvfølgelig...
Vi tok en tur på biblioteket der jeg jobber og han fikk sendt faksene sine.
Før det bar hjem...fullt utbytte av fridagen min!

Ingen kommentarer: