fredag 4. januar 2008

Slektsforsking på riksdekkende TV!

Det gode budskap!
I dag ble budskapet presentert på riks-TV - om ikke så lenge - så ihvertfall i 8-10 minutter.
Jeg snakker selvfølgelig om Slektsforskings-budskapet - og tilgjengelighet for oss til å bedrive denne hobbyen.

Frokost-TV
I dag morges var nemlig riksarkivar Ivar Fonnes pluss vår egen leder i DIS-Norge, Torill Johnsen med i Frokost-TV. Tema var de skanna kirkebøkene som nå er ferdigstilt på nett. Riktignok er serveren rimelig overbelasta for tiden - men det er jeg sikker på de greier å fixe om ikke lenge.

...og dette er faktisk gratis!
Nyheten om dette har kommet endel fram i media den siste tiden - at de skanna kirkebøkene nå ligger til fri benyttelse for alle og enhver. At dette også er en gratis-tjeneste er temmelig unikt i verdensmålestokk - går vi til naboen i øst så er dette betalingstjenester. (Glad jeg ikke har slekt i Sverige...hehe)

Mormoren min
Jeg må jo ta med et lite eksempel - og kommer da til den tidligere omtalte mormoren min som jeg fant døpt i kirkeboka for Grønland:

Hun er her i dåpsinnførsel 78 - helt flott og greit å lese. Ikke alle kirkebøker er det...

Så - all honnør til Frokost-TV som tok for seg dette temaet og til Ivar Fonnes og Torill Johnsen som fikk brukt de få tilmålte minuttene på en effektiv måte!

Ingen kommentarer: