lørdag 24. mai 2008

Biblioteket mitt...

Ja - det er Holmestrand bibliotek det.
I tillegg til jobben min på DIS-kontoret har jeg en bitteliten stilling ved dette biblioteket.
Vi er plassert i 2. etasje på Backergården i Holmestrand, en staselig bygård fra 1806 som har inneholdt både forretninger og fungert som bolig opp igjennom. Og nå altså bibliotek.

Backer-familien bodde en periode nettopp her jeg sitter nå - i 2. etasje på Backergården i Holmestrand, derav navnet på gården. Bibliotek har det vært her i ca 30 år - ja nåværende biblioteksjef har faktisk også bodd her før biblioteket inntok lokalet. De mest kjente i Backer-familien er nok søstrene Harriet og Agathe.

Det er fortsatt små tegn på at dette har vært brukt som bolig: små lampetter på veggene, et gammelt skrivebord - og en flott ovn i et hjørne her (se bildet).
Denne ovnet er lagd ved Eidsfoss Jernverk. Når den er produsert vet jeg ikke, det sto ikke årstall på ovnen som jeg kunne se.

Skrivebordet som blir brukt til utstillingsbord er også endel år gammel, om det er hentet fra andre steder eller tilhørte her vet jeg ikke. Men flott er det!
Her blir altså bøker utstilt i skuffer og hyller - skikkelig artig.

Jeg tok med bildet av skrivebordet og jeg - her ser du utstillingen som er akkurat nå.

Ingen kommentarer: