tirsdag 20. mai 2008

Litt fra gamle Oslo og litt fra gamle Holmestrand

Dagen i dag har jeg hatt fri fra jobb så den har jeg brukt til litt forskjellig.

Først tok jeg toget inn til Oslo.
Jeg hadde avtalt med Laila at vi skulle møtes på Byarkivet kl 12 for å få med oss et foredrag der om hvordan Oslo har blitt til, fra Aker ble innlemma i storbyen for 60 år siden. Foredraget hadde de kalt "Den store forvandlingen - en tidsreise fra fjøs og villagris i Aker til den moderne storbyen."

Et artig foredrag hvor vi fikk se bilder og høre endel historier fra noen tiår tilbake.
Etterpå vandra vi til Deichmanske bibliotek hvor vi kikka i noen bygdebøker.

Vel hjemme i Holmestrand var jeg innom biblioteket "mitt" hvor jeg også jobber. Der kom jeg i prat med kulturkonsulenten i kommunen (Marit) om det å ta bilder av Gravminner. Jeg har nemlig planer om å ta bilder av Gravminner i denne byen hvor jeg bor. Vi føler vel at kirkevergen ikke er helt med oss på dette men Marit syns at dette har stor kulturhistorisk verdi så det er mulig de også er interessert i at dette blir gjort! Bra å ha deres velsignelse på dette og syns jeg. Får vel nevne at Marit og er interessert i slekta si da ;)

Vel vel - jeg tok nå med meg kamera bort til Holmestrand kirke hvor det kun står noen få gravsteiner igjen for å at bilde av disse.

På veien til kirken gikk jeg opp Kirkegt (ganske naturlig forsåvidt) - der hadde jeg nok ikke gått før fant jeg ut. Å gå denne lille gatestubben var som en vandring i eldre tid! Smal svingete gate med bare gamle trehus. Bra vedlikeholdte gamle trehus faktisk.

På det ene huset - Kirkegt 13 - fant jeg et skilt på veggen som fortalte om tidligere eiere fra 1831 til 1903! Dette MÅTTE jeg jo ta bilde av! Nå er det en herrefrisør i det huset som det har vært i mange år.

Så var det bort til kirkegården og jeg fikk avbildet de gravminnene som var der - alle er nå freda. Noen av de hadde nesten helt avslitt skrift men jeg håper jeg får tyda de fleste av de. Synd at ikke sånne gamle freda gravminner blir holdt bedre vedlike.


Måtte ta med et bilde fra Kirkegata i Holmestrand og. Kirken ser vi ikke her - den ligger helt øverst i gata.

Koslig gate å gå i! Skulle gjerne visst litt mer om historikken - men det kan vel hende det byr seg en anledning.

3 kommentarer:

Laila N. Christiansen sa...

Dere må få laga et Byleksikon for kardemommebyen!

Oddvar Munro-Jenssen sa...

Flott skrevet og fine bilder. Jeg har bare reist forbi Holmestrand, men det er mange år siden. Spesielt husker jeg tankbåtene som lå i opplag og at vi måtte stoppe for toget som kjørte over daværende E18.

Anonym sa...

Nydelig språk og flott fortelling....