lørdag 1. desember 2007

Biblio-jobben min

I dag var jeg på min jobb nr 2 - biblio-jobben.

Jeg har en ytterst liten fast stilling ved Holmestrand bibliotek - ja faktisk en stilling på hele 4%!
Dvs 4,5 time hver 3dje lørdag. Selvom jeg godt kunne greie meg uten denne pittelille stillingen så holder jeg på den - for jeg trives veldig godt både med selve jobben og med kolleger! Utrulig trivelige folk å jobbe på lag med! Dessuten dukker det opp litt vikariering en gang i blandt. Og ikke minst - jeg får prata med lokalbefolkningen - både kjente og ukjente folk.

En annen ting er at dette er en flott mulighet til å holde kontakt med nærområdet der jeg bor - i uka er det stort sett Oslo og jobben på DIS-kontoret som gjelder.

I dag var det øspøs regnvær og litt surt og kaldt ute så vi 2 som jobba regna ikke med det store innrykket akkurat. ...og det fikk vi helt rett i! Det tusla nå inn noen dann og vann - men vi hadde mye dødtid innimellom.

Og hva bruker man ikke sånn tid til når man driver med slektsforsking og jobber på et bibliotek? Innlysende spør du meg ;) Min kollega har såvidt begynt å snuse litt på slekta si så hun hadde en del spørsmål i så måte. Jeg viste henne litt forskjellig - og vi kikka litt i de skanna kirkebøkene.

Ellers kan mye sies om Holmestrand bibliotek - som holder til i 2. etg i Backergården som er en ærverdig gammel bygning i byen vår. Den ble bygd i 1806 av Christen Backer. Bildet under er tatt av Widar Bruerberg som sammen med Per Øivind Klingan har skrevet en flott bok om Holmestrand - rikt illustrert med fotografier.

Biblioteket holder til i 2. etage (uten heis) så her må man være frisk i bein og pust for å komme inn. Et trivelig lokale - men ikke veldig egna for bibliotekdrift.

Backergården har en egen historie som jeg kommer tilbake til seinere en gang.

Jeg er litt usikker på hvor mange ganger det er planlagt et nytt og større og ikke minst mer tilgjengelig bibliotek her i denne byen - men første gang det var snakk om dette må da være 20 år siden - minst? Ja ombygging av et lokale som kommunen kjøpte ble iverksatt for flere år siden - men ble stoppet i siste øyeblikk fordi gulvene ikke var sterke nok! Dette fant de selvfølgelig ikke ut før etter at lokalet var kjøpt av kommunen....
Jaja - mye kan sies om dette. Lar det ligge her jeg ;)

Men uansett - en trivelig arbeidsplass selvom det er lite og altfor trangt.

Ingen kommentarer: