tirsdag 25. desember 2007

Tradisjoner vi holder på

Da er julaften over og det ble en hyggelig stund med ungene våre. Med en utflytta datter på hjemmebesøk blir det ekstra koselig å samles alle 4 - det blir altfor sjelden. Men sånn er det jo - og skal være - med voksne unger. Selvom jeg til tider blir kalt "Myrsnipa" ;) hehe
Jeg vil trekke fram en av tingene vi fikk - blant masse annet fint. Nemlig digital-kameraet vi fikk av sønnen i huset - en kjempeflott ting å få! Det gamle kameraet synger på siste verset - så dette var skikkelig nyttig. Det gjenstår selvfølgelig å sette seg inn i hvordan det fungerer - men det fikser jeg nok kjapt tenker jeg ;)

Da måtte jeg ut i stua og ta et testbilde - og valget falt på en hylle med nisser...pluss min mormor Brynhild skuende i bakgrunnen. Brynhild må lissom være med hun - det var jo min nysgjerrighet på hennes hemmeligholdte opphav som er bakgrunnen for min interresse for slektsforsking!
Dette kan det sies endel om - hvordan jeg i det hele tatt begynte med dette - men det får jeg ta en annen gang. :)

Men nå er det forberedelse av et lite juleparty her - vi skal servere en tradisjonsrik rett vi har brukt i alle år. MØLJE! Det ser kanskje litt guffent ut ved første øyekast men er skikkelig godt syns jeg! Denne tradisjonen er antagelig noe som min mor har hatt med seg fra sin barndom og fra gården Øvre Knive i Skoger - nå innlemma i Drammen. Noen sier at dette er en vanlig tradisjon fra den nedre delen av Buskerud - men dette vet jeg lite om. Jeg kunne virkelig tenkt meg å finne ut mer om denne tradisjonsretten - så er det noen som vet noe mer så legg gjerne inn en kommentar!

Jeg burde vel si litt om hva den er laget av - det er ikke fiskemølje som de har nordpå.
Det er rett og slett kraft kokt på svineknoker og grønnsaker som gulrøtter, purre, sellerirot, og løk. Pluss salt og pepper.
Det er kraften som brukes - gjerne tilsatt litt ribbefett for å gjøre det hele litt mer kraftig. Denne kraften tilsettes møljebrød (grovt flatbrød). Dette serveres så med øl og akevitt til - Jummi!!

Men - jeg har til gode å ha snakka med andre som spiser eller har spist dette - så jeg er noe spent på hva gjestene våre syns!

1 kommentar:

TorillJ sa...

Mølje som du beskriver kjenner jeg ihvertfall hjemmefra og Magnus har også den tradisjonen. Detter stammer fra Tøndelag. God mat