tirsdag 11. desember 2007

En fin dag i hovedstaden

I dag har jeg vært på Oslo-tur - selv på en fridag. Jeg fant vel ut at jeg ikke tar meg tid til noe annet enn jobb,...for så å reise med toget hjem så fort som mulig - sånn til hverdags. Så en Oslo-tur uten andre forpliktelser unte jeg meg i dag!

Først var jeg innom en Telenor-forhandler for å få hjelp til å sette opp den bærbare på mobilt bredbånd - noe jeg bestilte forleden. Etter å ha plundra med innstallering i helga fant jeg nok ut at jeg måtte ha litt help. Det viste seg at CDen jeg fikk med ikke takla Vista! Og mannen i butikken fixa det seff på få minutter...Jaja...nå er ting ihvertfall i orden.

Så tok jeg buss opp til Sandaker hvor jeg hadde et ærend - og derfra fant jeg ut at jeg skulle gå ned til sentrum (laaang tur!). Det var nok mye lenger enn jeg trudde på forhånd! Men likevel - ned kom jeg nå.

Litt av grunnen til at jeg ville gå var at jeg kunne tenke med en tur innom Thorsov-parken - hvor jeg hadde mang en leikestund som liten. Jeg fant leikeplassen - pluss vinduer til leiligheten hvor min bestemor i sin tid bodde! Jeg kjente meg igjen i området hvor jeg ikke hadde vært siden jeg var 10-12 år!
Lurer litt på hvem som bor der nå??


Her er min tante Reidun, min far Asbjørn og min farmor Asta på en liten tur i parken.


Jeg vil nevne en episode herfra jeg aldri glemmer. På leikeplassen der var det en karusell - altså en sånn som vi sto i og holdt oss fast med noen stenger - fart fikk vi ved å sparke fra med beinet.
Denne gangen jeg tenker på var det noen store gutter sammen med meg lille meg på karusellen. De sparka fra så mye de kunne - noe som resulterte i at jeg svima av og datt av karusellen. Dette så min bestemor fra vinduet sitt - og kom løpende. Alt gikk bare bra - men noe mer karusell ble det nok ikke på meg.

Videre nedover fra Sandaker bar det - nå var det Jens Bjelkesgt jeg var ute etter. Her fikk jeg bruk for min gode retningssans - for kart hadde jeg ikke :(
Jeg fant nå frem til slutt og fikk tatt de bildene jeg hadde planlagt å ta.

Så var jeg innom kontoret en tur - for lading av PC pluss litt oppvarming av kropp og sjel.

Etter en stund bar det opp til Vålerenga - hvor jeg hadde avtalt å møte Laila. Hun og gubben skal avgårde til Florida i morra - så det var kjempekoslig å få treffe dem en siste gang før de drar. Jeg fikk til og med julegave - som MÅTTE åpnes der og da - fikk jeg beskjed om. Det viste seg å være en bok om Oslo...og det passer jo en Oslo-frik som meg midt i smørøyet. Boka heter "Med hjertet i Oslo" - en bok jeg skal lese nøyere etterhvert. Spennende!!

En virkelig fin fridag i hovedstaden!

1 kommentar:

Laila N. Christiansen sa...

Vi også hadde en fin kveld med deg - ha en god jul du og gubben!!